Wyszukiwarka
Subskrypcja

Patności PayU – jak w Allegro.

8.5 zł - list polecony priorytetowy - przy przedpłacie /przelew, płatności elektroniczne Przelewy24/.

14 zł - Poczta Polska - Paczka 48h

16 zł - Poczta Polska - Paczka 48h  - przy wybraniu opcji zapłaty za pobraniem.

15 zł - Przesyłka Kurierska INPOST

18 zł - Przesyłka Kurierska INPOST - przy wybraniu opcji zapłaty za pobraniem.

30 zł - Przesyłka Kurierska INPOST - paczki niestandardowe - przy wybraniu opcji zapłaty za pobraniem.

60 zł - Poczta Polska - wysyłka do UE

Samochodowe żarówki LED – problem z systemem CAN-BUS

2017-02-17 00:07

 

 

 

 

 

 

CAN-Bus (Controlled Area Network Bus) to system komunikacyjny, który umożliwia różnym komponentom elektronicznym wzajemną wymianę danych i informacji.

 

Nowoczesny samochód może mieć dziesiątki elektronicznych jednostek sterujących (ECU). Główny procesor komputera jest odpowiedzialny za sterowaniem silnika, inne moduły sterujące są używane do transmisji danych między takimi systemami jak: poduszki powietrzne, systemy antywłamaniowe, system hamulcowy / ABS, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, systemy audio, sterowanie oknami, drzwiami oraz sterowanie żarówkami.

 

System CAN-BUS, pozwala aby wszystkie te podzespoły komunikowały się z głównym komputerem samochodu, mogą komunikować się między sobą, mogą kontrolować inne części i otrzymywać informacje zwrotne od czujników.

 

Zaletą systemu CAN-BUS jest redukcja okablowania, co w przypadku rosnącej ilości podzespołów elektronicznych jest ważne z ekonomicznego punktu widzenia, system CAN-BUS ułatwia diagnozowanie podzespołów samochodu przy pomocy komputera, komunikacja między czujnikami podzespołów jest również szybsza niż przy zastosowaniu tradycyjnych rozwiązań elektrotechnicznych.

 

Systemy operacyjne CAN-BUS są teraz powszechne w nowych samochodach. W wielu modelach od połowy 2000 roku posiada uproszczoną kontrolę opartą na systemie CAN-BUS. System ten jest stosowany przez głównych producentów samochodów takich jak Audi, BMW, Nissan, Honda i Toyota.

 

Jeśli zainstalujesz nowy reflektor lub żarówkę LED bez systemu CAN BUS, komputer samochodu pokaże błąd, żarówka będzie migotać lub zostanie odłączona od zasilania.

 

System CAN BUS oprócz swoich zalet posiada również wady. Dostosowanie podzespołów nie pochodzących od oficjalnej dystrybucji producenta samochodu może być pracochłonne i wymagać specjalistycznego sprzętu i wiedzy. Często dotyczy to również żarówek i palników ksenonowych. Producent w prosty sposób może zapobiec stosowaniu tańszych zamienników.

 

W przypadku samochodowych żarówek LED możliwe rozwiązania: żarówki LED dostosowane do systemu CAN-BUS lub zewnętrzne filtry. Obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety. Wybór rozwiązania zależy od zastosowania żarówki.

 

Żarówki LED dostosowane do systemu CANBUS to rozwiązanie proste i wygodne. Żarówkę LED montuje się jak tradycyjną żarówkę. Z uwagi, że żarówka LED CANBUS pobiera większy prąd niż zwyczajna żarówka LED, komputer samochodu „widzi” ją jako zwyczajną żarówkę. Starsze modele żarówek LED dostosowanych do systemu CAN BUS miały po prostu wbudowany rezystor zwiększający pobór prądu pobierany przez żarówkę. Rozwiązanie proste i tanie, ale wadą jest zwiększona ilość wydzielanego ciepła. W przypadku tanich żarówek opartych na nie dostosowanych komponentach doprowadza to szybkiego uszkodzenia żarówki. Rozwiązanie to jest możliwe jedynie w żarówkach LED małej mocy np. oświetlenie wnętrza, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, postojówki. Zastosowanie tego rozwiązania w żarówkach większej mocy, rodzi problem z odprowadzeniem ciepła. Nowsze rozwiązania posiadają elektroniczny układ, który przy uruchomieniu żarówki zwiększa pobór prądu w celu oszukania komputera, a następnie zmniejsza go do trybu normalnej pracy żarówki LED.

 

Zewnętrzne filtry tzw. LED dekodery CANBUS.

 

Wybór filtra, LED dekodera CANBUS zależy od marki samochodu, sposobu zasilania żarówki oraz rodzaju błędów jakie występują. Jest to dosyć skomplikowana sprawa, swoją drogą jak technika i producent, może skomplikować tak prostą sprawę jak wymiana żarówki w samochodzie :-), ale spróbujmy przedstawić podstawowe problemy i sposoby ich rozwiązywania.

 

Kiedy potrzebny jest LED dekoder ?

 

Po zainstalowaniu reflektora lub żarówki LED występują objawy:

 

(1) Po włączeniu świateł, reflektor lub żarówka LED miga.

 

(2) komputer pokazuje błąd reflektora lub żarówki.

 

(3) Reflektor lub żarówka LED świeci przez chwilę pomimo wyłączenia zasilania.

 

(4) Jasność reflektora lub żarówki LED jest zmniejszona niż przy bezpośrednim podłączeniu do źródła zasilania np. akumulatora.

 

Jakie są funkcje LED dekoder CAN BUS ?

 

(1) W przypadków samochodów produkowanych w Niemczech np. Audi, BMW, Skoda, Mercedes:

 

W przypadku tych samochodów system CANBUS włącza się po uruchomieniu silnika. Często problemy nie są zauważane po montażu i zasilaniu z akumulatora i pojawiają się po uruchomieniu silnika. W tym przypadku konieczny jest elektroniczny LED Dekoder komunikujący się z głównym komputerem samochodu co do stanu żarówek. Niektóre niemieckie systemy CANBUS sprawdzają również moc pobieraną przez żarówki. W przypadku poboru mniejszej mocy przez żarówki LED może być konieczne zastosowane filtru opartego na rezystorze, który zwiększa pobór prądu żarówki LED do wielkości akceptowalnej przez komputer.

 

(2) Impulsowe zasilanie żarówek

 

Niektórzy producenci samochodów, głównie niemieckich, stosują impulsowe zasilanie żarówek. Technologia ta stosowane jest w celu zmniejszenia ilości ciepła wydzielanego przez żarówki halogenowe / coraz mniejsze lampy/, próby zwiększenia ich żywotności oraz kontroli ich stanu przez system CANBUS. W tym przypadku, żarówki zasilane są napięciem modulowanym przez komputer samochodu. Napięcie jest wyłączane na ok. 2 ms co nie wpływa, z uwagi na bezwładność cieplną na widoczność światła z żarówki halogenowej. W przypadku żarówki LED może zaistnieć sytuacja, że żarówki LED mogą migać, a następnie zostaną wyłączone. W takim przypadku konieczne jest zainstalowanie dodatkowego LED dekodera.

 

Facebook